OSP Chojna Ochotnicza Straż Pożarna Chojna

Iveco EuroCargo GBA 2,5/27

459[Z]31 - GBA 2,5/27 - Iveco EuroCargo 150E28/Szczęśniak Jeden z najpopularniejszych ostatnimi czasy średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych – Iveco EuroCargo z zabudową PS Szczęśniak, na pojedynczym ogumieniu. Egzemplarz z Chojny jest jednak nietuzinkowy. Na specjalne zamówienie jednostki, producent zamontował dodatkową nasadę tłoczną 52 mm z przodu pojazdu. Dokładnie jest ona zlokalizowana przed przednia osią, z lewej strony, schowana częściowo za fabryczną osłoną silnika. Woda doprowadzana jest od przedziału autopompy za pomocą rury podwieszonej pod zabudowa, pod kabiną przechodzącą w elastyczny wąż. Rozwiązanie to umożliwia prowadzenie skutecznych działań gaśniczych podczas ruchu pojazdu, z wykorzystaniem linii wężowych o małej średnicy. W „zestawie” jest specjalnie spreparowany, skrócony odcinek węża W25, zakończony z jednej strony łącznikiem 52 – tak aby można było od razu podłączyć go do nasady z przodu. Tym samym możliwe jest precyzyjne i skuteczne gaszenie m.in. pożarów ściółki w lesie czy nieużytków (pojazd posiada funkcję „pump & roll”). Dysponujący krótkim odcinkiem węża prądownik posuwa się wówczas przed samochodem, a kierowca ma stały „podgląd” sytuacji. W przeciwieństwie do rozwinięcia linii gaśniczej od nasady z tyłu lub użycia szybkiego natarcia, nie jest potrzebna trzecia osoba trzymająca wąż podczas ruchu. Dzięki temu może być skierowana do innych zadań, np. do gaszenia tłumicami. Dodatkową przewagą węża W25 nad szybkim natarciem jest fakt, że w razie konieczności szybkiego przemieszczania się w zmieniającej się sytuacji pożarowej, nie trzeba go zwijać, wystarczy po prostu odłączyć odcinek. Gaszenie „z ziemi” jest również bardziej precyzyjne niż np. z dachu. Jeszcze jednym dodatkiem jest gumowy wężyk podłączony do jednego z zaworów odwadniania układu; służy on do szybkiego i łatwego napełniania hydronetek plecakowych. Mimo że samochód zastąpił legendarnego Stara 266, konfiguracja pojazdu nadal pozwala na swobodne poruszanie się wozu w terenie, o czym piszący te słowa mógł się osobiście przekonać. Iveco ma w jednostce w związku z tym dobrą opinię. Minusami są natomiast nieprzesadnie przestronna kabina (szczególnie na „desancie”) i dość wysoko umieszczone wejście do kabiny. Pojazd zakupiono dzięki dofinansowaniu m.in. z RPO woj. zachodniopomorskiego 2007-2013 oraz WFOŚiGW; zakupu dokonano w ramach projektu „Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej Chojna”. Koszt zakupu wyniósł 647 892,00 zł. * * * Oznaczenie wg PN-EN 1846-1: samochód ratowniczo-gaśniczy M-2-6-2500-10/2700-1 Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GBA 2,5/27 * * * Numer operacyjny: 459[Z]31 Numer rejestracyjny: ZGR LN15 * * * Podwozie: Iveco EuroCargo 150E28 WS 4x4 Rocznik: 2013 Napęd: 4x4 (kat. II - uterenowione) Silnik: wysokoprężny, o mocy 205 kW (278 KM) Skrzynia biegów: manualna Liczba/układ miejsc w kabinie: 6/1+1+4 Prześwit: 430 mm Rozstaw osi: 3915 mm DMC: 15.000 kg DMC zestawu: 28.000 kg Maks. dop. obc. osi przedniej: 5.700 kg Maks. dop. obc. osi tylnej: 10.000 kg Wyposażenie pojazdu: - pneumatyczny maszt oświetleniowy 2x1000W - oświetlenie pola pracy - szperacz pogorzeliskowy (+ gniazdo, statyw) - wyciągarka - nawigacja Sprzęt łączności: - radiotelefon samochodowy analogowy Motorola GM360 - 3x radiotelefon nasobny Motorola GP360 Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego - belka świetlna Gamet 2LED WN - lampa pojedyncza LED Elektra LBL-2000 - 2x lampa kierunkowa LED - modulator Elfir ZURA 1120/24 - dodatkowy sygnał pneumatyczny Zabudowa: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o., Bielsko-Biała Rok zabudowy: 2013 Układ wodno-pianowy: - zbiornik wody o poj.: 2.500 l - zbiornik środka pianotwórczego: 250 l - autopompa: Godiva Prima P2A 2010, dwuzakresowa; 2700 l/min @ 10 bar; 460 l @ 40 bar - DWP 8/16/24 Delta Inwestycje - wysokociśnieniowe szybkie natarcie 60 m ze zwijadłem elektrycznym (prawa strona) - 2x nasada tłoczna 75 (po bokach) - 1x nasada tłoczna 52 (z przodu, pod kabiną) - 1x nasada ssawna 110 (przedział autopompy) - 1x nasada tankowania hydrantowego 75 (przedział autopompy) - 1x nasada tankowania środka pianotwórczego 52 (tył) - 1x nasada tankowania środka pianotwórczego 75 (dach) - zraszacze: po 2 szt. z przodu i pod zabudową * * * Przewożone wyposażenie (m.in.): - zestaw hydrauliki siłowej Weber (pompa spalinowa, nożyce, rozpieracz ramieniowy) - drabina ratownicza nasadkowo-wysuwana DNW-3080 - agregat prądotwórczy FOGO FH 5001 - motopompa szlamowa - motopompa pływająca Niagara-1 - wentylator osiowy - pilarka spalinowa Husqvarna - piła do stali i betonu Stihl - zestaw PSP R-1 + deska - 4 szt. AOUO + 4 butle zapasowe - 10 szt. węży tłocznych W75-20-ŁA (200 m) + odcinek do tankowania hydrantowego - 8 szt. węży tłocznych W75-20-ŁA (200 m) - spreparowany odcinek węża tłocznego W25 (łącznik 52) + 3 szt. węży tłocznych W25 - węże ssawne - armatura wodna i pianowa - gaśnice proszkowe - hydronetka plecakowa - tłumice - sprzęt burzący i pionierski - sprzęt do zabezpieczenia i sprzątania miejsca zdarzenia - przenośny sprzęt oświetleniowy

Jelcz 325/004M GCBA 6/32

Popularna „zero zero czwórka” służy obecnie jako samochód drugiego rzutu i wyjeżdża tylko do większych zdarzeń, gdy konieczny się dowóz dużej ilości wody. Przez pewien czas Jelcz był użyczony jednostce OSP Nawodna. Ciekawostką tego egzemplarza są dwa działka stacjonarne na dachu; dodatkowe (DW-8) zostało podłączone za pomocą rury do podstawowego (DWP-24). Dzięki ograniczonej wydajności zapewnia ono większą oszczędność środków gaśniczych. Nie jest to jedyna modyfikacja: Jelcz został wyposażony również w 4 zraszacze przednie, a także w podwieszaną klatkę do transportu motopompy pływającej. * * * Oznaczenie wg PN-EN 1846-1: samochód ratowniczo-gaśniczy S-1-4-6000-8/3200-0* Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GCBA 6/32* *Nie uwzględniamy tutaj ostatniej zmiany klasyfikacji wg masy; wg niej Jelcz (15,4 t DMC) jest autem średnim. * * * Numer operacyjny: 459[Z]33 Numer rejestracyjny: SZD 260S * * * Podwozie: Jelcz P325DS Rocznik: 1983 Napęd: 4x2 (kat. I - miejskie) Silnik: wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy, WSK Mielec typ SW680/105 z doładowaniem, o mocy 243 KM Skrzynia biegów: manualna, 6+R Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 7600x2500x3500 (mm) Rozstaw osi: 4100 mm DMC: 15.400 kg DMC zestawu: 29.400 kg Maks. dop. obc. osi przedniej: 5.400 kg Maks. dop. obc. osi tylnej: 10.000 kg Ilość/układ miejsc w kabinie: 4/1+1+1+1 Wyposażenie pojazdu: - szperacz pogorzeliskowy Sprzęt łączności: - radiotelefon samochodowy analogowy Motorola GM360 Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego - 3x lampa pojedyncza stroboskopowa Elektra LBX-11 - 2x lampa kierunkowa pulsacyjna Wesem - modulator Elfir ZURA 1120/24 - 2x głośnik tubowy * * * Zabudowa: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz k./Oławy Rok zabudowy: 1983 Technologia: całkowicie stalowa Układ wodno-pianowy: - zbiornik wody o poj.: 6000 l - zbiornik środka pianotwórczego: 600 l - autopompa: ŚFUP A32/8, jednozakresowa, o wyd. 3200 l/min @ 8 bar - DWP-24 prod. ZSP Łódź - dodatkowe DW-8 prod. VEB FLG Jöhstadt (NRD) - szybkie natarcie (odcinek węża W-52 na zwijadle) - 4x nasada tłoczna 75 (po 2 na bok) - 4x nasada ssawna 110 (po 2 na bok) - 2x nasada tankowania hydrantowego 75 (lewa strona) - 1x nasada ssania środka pianotwórczego 52 (lewa strona) - 4x zraszacze przednie * * * Przewożone wyposażenie: -motopompa pływająca Niagara-1 -9 szt. węży W-75 -5 szt. węży W-52 (w tym 1 jako SN) -węże ssawne -armatura wodna i pianowa
Najcześciej czytane na naszej stronie